Det er en høy andel av elever i skolepliktig alder som velger å berike livet sitt med deltakelse i kulturskolens tilbud. Kulturskolen er åpen for alle store og små som bor i Dyrøy, - men barn og ungdom prioriteres.
Dyrøy Kulturskole har som målsetting:
- Å gi barn og ungdom i Dyrøy en planmessig opplæring i musiske uttrykk, - slik at de kan få en meningsfylt og stimulerende fritidsaktivitet.
- Å utvikle elevenes kunstneriske ferdigheter og erfaringer
- Å styrke det lokale musikkliv
Ansatte
Anna Starr Dalgård - Obo, blokkfløyte, piano og fiolin
Trygve Skipenes Østrem - elevarkiv, fløyte, gitar, sang og keyboard
Åshild Chruickshank - musikkbarnehage
Tone Sørensen - Teater
Tilbud
Piano/Keyboard | Opptak av elever fra 6-års alder |
Fløyte/Obo | Opptak av elever fra 8-års alder |
Blokkfløyte | Opptak av elever fra 6-års alder |
Fiolin | Opptak av elever fra 6-års alder |
Sang | Stemmebruk og sangteknikk, fra 10-års alder |
Gitar | Akkord- og visespill, fra 10-års alder |
Teater (3. - 10. kl) | Har du en skuespiller i magen? Teatertilbudet har som mål å ha det gøy, bli trygg i en rolle på scenen, improvisasjon, stemmebruk og karakterbygging. Plutselig er du en annen person og ikke deg selv lengre!? Så prøver vi å lage og framføre et skuespill. |
Musikkbarnehage | Tilbud til alle 5-åringer i kommunen. Sang, rytme, lek, dans og spill |
Kul Mat Fitness-dans |
Korttidsprosjekter |
Når foregår undervisningen?
Undervisningen ved Dyrøy Kulturskole foregår på Elvetun skole. Hovedsakelig gis undervisningen i SFO-tida, event. før/etter skoletid for småtrinnet. Fra 5. klasse tilbys undervisning i rullering (6 ukers rulleringsplan) - noe undervisning må likevel gå på ettermiddagstid. Elevene har vanligvis én undervisningstime á ca 25 minutter i uka. Så langt som mulig skjer undervisningen i grupper på 2-3 elever i undervisningstime á 45 minutter. Kulturskolen har samme skolerute (ferie og fridager) som grunnskolen, undervisningen begynner en uke etter skolestart og skoleåret i kulturskolen har 34 undervisningsuker. Det arbeides kontinuerlig med å styrke tilbudet innenfor andre kulturuttrykk, slik at tilbudet kan fremstå som en helhetlig kulturskole.