Dyrøy og Sørreisa krever at fylkesvei 84 og fylkesvei 7840 prioriteres i Fylkesveiløftet

Ordførerne i Dyrøy og Sørreisa kommune setter fokus på veiene mellom våre to kommuner. De ønsker prioritering av fylkesvei 7840 i det videre arbeidet med fylkesveiplanen, og ber om at FV 84 blir oppgradert i 2025. Les hele brevet her!
Dyrøy kommune og Sørreisa kommune viser til det vedtatte Fylkesveiløftet og behandling av budsjett og økonomiplan i fylkestinget i desember.
I Fylkesveiløftet er forsvarsveier og sjømatveier prioritert.
FV 84 Skøelv - Tangen som går til Luftforsvarets stasjon Sørreisa, Joint Air Operation Centre avdeling Sørreisa (JAOC) i Sørreisa kommune, er prioritert under kategori forsvarsvei med oppstart i 2025. Vi ber om at fylkestinget opprettholder denne prioriteringen, slik at veien blir oppgradert i 2025.
JAOC Sørreisa overvåker luftrommet i Norge døgnet rundt, året rundt, og er en veldig viktig stasjon i Forsvaret og for landets sikkerhet. Stasjonen lager det gjenkjente luftbildet som til enhver tid er korrekt og oppdatert for å lokalisere all flyaktivitet over, og i nærheten av, norsk territorium. I tillegg bidrar stasjonen til planlegging, koordinering og gjennomføring av luftoperasjoner. På bakgrunn av dette luftbildet blir kampfly og andre av Forsvarets luftfartøy dirigerte og brukt – alt etter situasjonen. [1] Stasjonen er også en avdeling under NATO. Av hensyn til den viktige rollen denne stasjonen har, det viktig at personell og utstyr har en trygg og sikker vei til sin arbeidsplass. Slik veien er nå, er det et stort behov for utbedring.
Vi ber samtidig om at hele strekningen videre fram til Elvevoll i Dyrøy kommune blir prioritert etter dette, med bakgrunn i at det også er personell fra Dyrøy som jobber ved Luftforsvarets stasjon Sørreisa, og at det er stort behov for oppgradering også av denne strekningen. Dette er en av strekningene som knytter Dyrøy og Sørreisa sammen, samt knyttes opp mot veinettet som går videre til regionsenteret Finnsnes og til Bardufoss, som er viktige arbeidssteder for de mange som pendler ut av begge kommunene.
Det er et stort behov for at FV 7840 blir løftet opp i det videre arbeidet med fylkesvegplanen. Fylkesvei 7840 går fra Skøelv (i Sørreisa) til Sørfjord (i Dyrøy), og er sånn sett av felles interesse for kommunene å få rustet opp.
Strekningen FV 7840 har betydelig aktivitet knyttet til sjømatnæringen, med flere havbrukslokaliteter langs strekningen, et nylig utbygd sjønært industriområde på Espenes og et settefisk-anlegg i Sørfjord. Vi ber derfor om at strekningen får prioritet som sjømatvei, jf. prioritering i fylkesveiløftet.
Sammen med Troms fylkeskommune har Dyrøy over år investert i industriområdet på Espenes. Med så dårlige veier inn og ut av området, er det vanskelig å fremstå særlig attraktiv for etableringer. Det er ingen tvil om at veiens standard og klassifisering (bruksklasse) har betydning for investeringsbeslutninger i næringslivet.
Både fylkesvei 7840 og 84 er i særdeles dårlig forfatning.
Når vi vet at om lag 40 prosent av arbeidsstokken i Dyrøy pendler ut på jobb, skjønner vi at slitasjen på folk og kjøretøy er enorm. I Sørreisa er tallet på utpendlere nærmere 50 prosent. Hvis intensjonen er et felles bo- og arbeidsmarked i Midt-Troms, må dette gjøres noe med. Veistrekningene har behov for ny oppbygging fra bunnen av. Etter at arbeidet med kartlegging av strekningene i forbindelse med Fylkesveiløftet startet opp, har utbedringer stoppet opp, bortsett fra helt akutte reparasjoner.
Forfallet er nå så stort at det er til direkte hinder for utvikling i næringslivet, og til enorm frustrasjon for de innbyggerne som ikke har annet valg enn å kjøre langs disse veiene på vei til jobb, til skole osv. Det blir mer og mer utfordrende å selge inn dette området av Midt-Troms til næringsaktører og de som ser etter et hus. Folket som bor og driver næring langs den siste strekningen av fylkesvei 7840, fra Brøstadbotn til Sørfjord, har ingen omkjøringsmuligheter. Veistrekningen trafikkeres av skolebuss flere gang for dagen, myke trafikanter, pendlere, melkebil og tungtransport for å nevne noe. Det ligger blant annet et stort melkebruk på Kastnes og en reiselivsbedrift i Kastneshamn. Det er altså mange bedrifter som rammes. FV 7840 trafikkeres av de som har sin arbeidsplass ved havbrukslokalitetene og det viktigte settefiskanlegget i Sørfjord, samt all service det er behov for ved disse anleggene. Vi kjenner til at kjøring av fôr og utstyr måtte lastes om på mindre biler på grunn av vegens dårlige standard. Dette er unødvendig dyrt for næringslivet.
De siste vintrene har veiforholdene på Laneset (Skjærra) - Sørfjord vært så dårlige, at brøytebil med plog måtte snu ved Laneset. Det har blitt benyttet traktor og skjær for å utføre vintervedlikehold den siste strekningen. Det vil si at det knapt kan utføres normalt vintervedlikehold.
Vi ber om at disse strekningene i Dyrøy kommune og Sørreisa kommune må prioriteres når det legges en plan på fremtidig prioritering i fylkesveiløftet fra 2025 og i årene fremover.
Oppsummert:
- Vi ønsker prioritering av fylkesvei 7840 i det videre arbeidet med fylkesveiplanen.
FV 7840 strekker seg fra Skøelv til Sørfjord, og særlig viktig er den siste strekningen fra før Kastnes - ut til Sørfjord, som er en sjømatvei og viktig næringstransportvei i Dyrøy kommune. Det er flere havbrukslokaliteter langs denne strekningen, et sjønært industriområde, samt et settefiskanlegg i Sørfjorden.
- Vi ber om at FV 84, som er prioritert under kategori forsvarsvei med oppstart i 2025, Skøelv - Tangen, som går til Luftforsvarets stasjon Sørreisa, Joint Air Operation Centre avdeling Sørreisa (JAOC), blir oppgradert i 2025.
[1] Luftforsvaret, Forsvaret.no
Sist oppdatert