Midlertidig innkvartering

I forbindelse med flyktningsituasjonen og muligheten for massetilstrømning av flyktninger skal kommunen på oppdrag fra statsforvalteren undersøke mulighetene for midlertidig innkvartering dersom alle plassene på ordinære mottak blir opptatt.

Vi ber derfor personer og/eller bedrifter som har lokaler som kan brukes til slik innkvartering ta kontakt med kommunen slik at vi kan registrere inn disse.

• Lokalene skal ha som formål å ivareta personers liv og grunnleggende helse, «tak over hodet» i påvente av plass på akuttmottak og ordinære mottak

• Innkvarteringsstedene må være lokaler og områder som enten allerede er egnet for innkvartering, eller som raskt kan gjøres egnet for dette. Eksempler; boligbrakker, lagerbygninger, pensjonater, feriehus, konferansesentre, parkeringsplasser og andre områder som kan være egnet til teltleir

• Lokale bør ha kapasitet til minimum 50 sengeplasser, men vi registrerer alle

• Senger, varme, kjøkken og bad med toalettmuligheter må ikke være på plass, men må raskt kunne anskaffes (her vil kommunen være behjelpelig med å skaffe)

 

Det er ingen absolutte krav til standard, men lokalene/områdene blir vurdert etter kriterier:

• Samsvar med forskrift og brannforebygging

• Muligheten for å skjerme kvinner og barn

• Muligheten til å legge til rette for privatliv

• Lokalenes størrelse (50 plasser pluss, blir prioritert da dette gir stordriftsfordeler)

• Tilgang på mat (servering på stedet, tilkjøring av mat eller eget kjøkken)

• Sanitærforhold (tilgang til dusj og toalett)

• Tilgjengeligheten til lokale/området (nærhet til butikk)

• Tilgang til internett og TV

• Konsekvenser bruk av lokalene vil ha av ordinære brukere av lokalene

 

Kommunen skal og kartlegge boligmasse som kan benyttes til midlertidig bosetning av flyktninger i en ekstraordinær situasjon.

 

For midlertidig bosetning vil disse kriteriene gjelde:

• Boligen bør egne seg for opphold i minst ett år.

• Det kan være ordinære boliger, fritidsboliger, brakkeløsninger og vandrerhjem

• Det må være samsvar med forskrift om brannforebygging

• Muligheten for å tilrettelegge for spesielle behov, feks rullestolbrukere

• Om boligen er egnet for familier og bofellesskap

• Om boligen er egnet for husdyr

 

For registrering av bolig, område og lokaler som kan være aktuelle, kontakt boligveileder Eirik Coucheron Varvik, epost; eirik.varvik@dyroy.kommune.no

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?